اگه امریه باشم دوره آموزشی رو چطور بگذرونم؟ شرایط پادگان چجوریه؟ کجا اعزام میشیم برای آموزشی؟ چطوری باهامون توی پادگان برخورد میشه؟ برای آموزشی چیا با خودم ببرم؟ شرایط خوابگاهش چطوریه؟ میتونم توی یک ماه آموزشی هم از گوشی و لپ تاپ برای کارم استفاده کنم؟ درست فهمیدین، توی این ویدئو در مورد دوره آموزشی و شرایطش صحبت میکنیم.

در ابتدای هر کدام از قسمت ها یه نکته هست که تکرارش میکنم و اونم اینه: چیزی که ما در این سری ویدئو ها در موردش صحبت میکنیم، فقط بحث “امریه دانش بنیانی” و موضوعات مرتبط بهش هست. در مورد سایر امریه ها و یا کسر خدمت ها، من اطلاع کافی ندارم و احتمالا نمیتونم کمکی کنم. ذکر این نکته هم لازمه که من منبع رسمی برای این اطلاعات نیستم بنابراین احتمال وجود خطا در صحبتهام وجود داره. اطلاعاتی که در این سری ویدئوها  بهتون میگم بخش زیادیش تجربه شخصی، و بخشیش هم داده هایی هست که از مسئولین امر امریه دانش بنیانی مثل آقای مهندس اعیانی کسب کردم. در این قسمت بخشی از صحبت هام از تجربیات آقای سینا پویا از اعزامی های مرداد ماه نخبگان پادگان 01 هست.

محل اعزام

تا جایی که من میدونم همه اعزامی هایی که امریه دانش بنیان دارن، به پادگان 01 شرق تهران  یا بسته به شلوغی دوره، و همزمانی دانش بنیانی ها با نخبگان، پادگان 02 پرندک برای گذراندن دوره آموزشی اعزام میشن. این مرکز احتمالا بهترین مرکز برای گذراندن دوره آموزشی در کل ایرانه و از اونجا که عموما به نخبگان و افراد تحصیل کرده اختصاص داره، سطح مدرسین و نظامیان حاضر درش یک سر و گردن از بقیه مراکز بالاتره.

اما، حواستون باشه که قراره برید آموزشی سربازی رو بگذرونید، پس اصلا قرار نیست همه چی گل و بلبل باشه. در برگ سفید یه تاریخ درج میشه که شما باید در همون تاریخ صبح زود به مرکز برید و احتمالا اگه کمی دیر برسید باید در یک صف خیلی طولانی بمونید. حواستون باشه که این مرکز پارکینگ نداره پس پیشنهاد نمی کنم با ماشین شخصی برید. البته چند صد متر بالاتر در اتوبان یک پارکینگ هست که من هم در طول مدت آموزشی ماشینم همونجا پارک بود. بعلاوه، حواستون باشه همون اول اجازه ندارید با خودتون گوشی هوشمند ببرید. اگر گوشی هوشمند همراهتون باشه به احتمال خیلی بالا اجازه نمیدن توی صندوق امانات هم بگذاریدش. اما اون سمت خیابون یک دکه هست که گوشی رو میگیره ازتون اگر خواستید.همراه داشتن گوشی غیر هوشمند مشکلی نداره و میتونید به صندوق امانات بدیدش، البته نمیتونید تا چند روزازش استفاده کنید.

قبل از اینکه وارد مرکز بشید تصور اینکه شما یک تحصیل کرده ی کارمندِ با کلاس هستید رو همون پشت بگذارید چون قرار نیست آسون گرفته بشه بهتون به خاطر همه اینایی که گفتم.

دوره ما چون کرونا بود، مدت آموزشی به جای 2 ماه شده بود 1 ماه ولی به شکل کامل قرنیطنه بودیم و اصلا اجازه مرخصی بهمون داده نشد. بنابراین به خوبی با خانوادهتون هم خداحافظی کنید اگر همچنان دوره آموزشی یک ماهه است.

چی با خودتون ببرید؟

لباس زیر، کفی پوتین (پوتینایی که میدن به شدت سفته و تا جا باز کنه و نرم بشه بهتره یه کفی داشته باشید) چسب زخم، شناسنامه و کارت ملی بهتره باشه باهاتون، دو سری کپی از همین ها، ناخن گیر، کارت بانکی که موجودی داشته باشه، حدودا 300 تومن پول نقد، آجیل و تنقلات تا حد مرگ، کتاب اگه اهل کتاب خوندن هستید یه سری ساعت ها هست که میتونید کتاب بخونید، دفترچه و قلم برای نوشتن چیزایی که بهتون میگن و یاد میدن (بد نیست یک خودکار قرمز هم همراهتون باشه) اسکاچ برای شستن ظرف؛ لیوان شخصی، قاشق و چنگال شخصی، برگ سفید اعزام به خدمت، قرص و ویتامینهای ضروری، ساعت مچی (چون احتمالا دسترسیتون به گوشی خیلی کمه) چای کیسه ای، فلاسک کوچیک و قهوه فوری اونجا حکم طلا رو داره. تا میتونید وسایل کمتری ببرید چون بعد از تموم شدن دوره آموزشی بردن همین چند قلمی که بهتون اونجا تحویل داده میشه بسیار سخت میشه و سنگین میشه براتون.

 

چیا بهتون میدن؟ 

لباس سربازی، پوتین، جوراب، واکس، فرچه و گردگیر، قند، پودر رختشویی، خمیردندان، مسواک، شامپو، صابون، جاصابونی، حوله دستی، حوله حمام، لیف، دمپایی، کوله پوشتی، پولیور، ملحفه (برای آنکادر که معنی آنکادر رو هم همونجا خواهید فهمید :)) ) پتو، کمربند برزنتی برای شلوار، شرت و زیرپوش.


روی کمد حساب باز نکنین خیلی، اگر قراره وسیله ببرین کیفتون هم همونقدر جا داشته باشه، کمد واسه وسایل پادگانه، یک بند همراهتون باشه برای آویزون کردن حوله، لیوانتون ترجیحا شیشه ای یا سفید باشه، لیوان فلزی رو بعضی از فرمانده ها گیر میداد چون باید تمیزیش معلوم باشه.

 

وقتی من اعزام شدم فکر میکردم همه امریه های دانش بنیان توی یک گروهان خواهیم بود و خیلی خیلی راحت گرفته میشه بهمون. اگر شما هم همین تفکر رو دارید روزهای اول خیلی سخت میگذره بهتون. چون امریه ها رو بین گروهان ها پخش می کنن و توی گروهان شما ممکنه هر سطحی از افراد حضور داشته باشن.

بعد از اینکه مراحل اولیه پذیرشتون انجام میشه، به ترتیب میریدو لباستون رو تحویل میگیرید. بعدش باید از بوفه؛ برای لباستون نوار بگیرید و ببرید خیاطی بدوزه به همراه شماره گروهان و نام براتون که همه اینها رو همونجا کامل براتون توضیح میدن.

توی خوابگاه گروهان یک تخت به شما داده میشه و شما عملا سربازیتون بعد ز دوخت و دوز و انتخاب تخت و تحویل اقلام اولیه شروع میشه. 

بعد از دو سه روز با هماهنگی با فرمانده گروهانتون میتونید هماهنگ کنید و گوشی غیر هوشمند رو از صندوق امانات تحویل بگیرید و بهتون اجازه میدن یه ساعت هایی در روز ازش استفاده کنید. استفاده از گوشی هوشمند و لپ تاپ ممکن نیست مگر در موارد خاصی که فرمانده یگان نامه بده و موافقت کنه، در این صورت هم یک محل خاص و ساعت خاص مشخص میشه که در روز میتونید برید و از گوشی هوشمند یا لپ تاپتون استفاده کنید.

 

در طول دوره آموزشی ساعت خاموشی و بیداری مشخصی هست که باید بدنتون رو بهش عادت بدید، برای گشت دادن و نگهبانی ایستادن از اسلحه خانه هم خودتون رو آماده کنید. دو بار برای تیر اندازی به میدون تیر میرید که با ژ-3 تمرین تیراندازی می کنید و خیلی هیجان انگیزه. 

ولی مهمتر از هر چیزی، سعی کنید در عین اینکه نظم رو رعایت می کنید (چون نظم برای ارتش خیلی خیلی خیلی مهمه)، بهتون خوش بگذره. خیلی نگران تجدید دوره و امثال این نباشید 

این یک ماه با همه خوبیا و سختیا و خاطرههاش تموم میشه. چیزی که میتونه باقی بمونه خاطرات و دوستیای بعد از اونه.

بعد از اینکه تموم شد باید چیکار کنین؟ از کی باید کارتون رو توی شرکت به عنوان سرباز امریه شروع کنید؟ ساعت کاری توی شرکت چطوره؟ موهاتون باید توی شرکت هم کوتاه باشه؟  توی قسمت بعد می‌بینمتون.

 

ویدئوی این قسمت: