اگه همه شرایط رو داشته باشم چطور برای امریه دانش بنیان درخواست بدم؟ اگه درخواست بدم قبول میشم؟ اگه قبول نشدم باز میتونم درخواست بدم؟ توی ویدئوی قبلی این رو گفتیم که امریه دانش بنیان چیه و پیش نیاز هاش برای فرد درخواست دهنده و شرکت چیه. 

توی این مطلب در مورد فرایند درخواست و روند بررسی امتیازها صحبت میکنیم

من علیرضا پیر هستم، هم بنیانگذار استارتاپ نورولند و مدیرعامل شرکت دانش بنیان آمولای

در این سری مطالب به شکل مختصر و مفید در مورد امریه دانش بنیان سربازی، اینکه چطوری براش اقدام کنید و… صحبت میکنم.

در ابتدای هر کدام از قسمت ها یه نکته هست که تکرارش میکنم و اونم اینه: چیزی که ما در این سری ویدئو ها در موردش صحبت میکنیم، فقط بحث “امریه دانش بنیانی” و موضوعات مرتبط بهش هست.  ذکر این نکته هم لازمه که من منبع رسمی برای این اطلاعات نیستم بنابراین احتمال وجود خطا در صحبتهام وجود داره. اطلاعاتی که در این سری ویدئوها  بهتون میگم بخش زیادیش تجربه شخصی، و بخشیش هم داده هایی هست که از مسئولین امر امریه دانش بنیانی کسب کردم.

مرحله اول: تشکیل پرونده و محاسبه امتیاز

خب اول از همه باید بدونید که در ماههای مشخصی که توسط معاونت و در کانال های خبر رسانیش اعلام میشه، برای اعزامی ماهی که مد نظرتونه باید ثبت نام کنید. مثلا من برای اعزامی اردیبهشت 1400، دی ماه 1399 درخواستم رو ثبت کردم. 

ابتدا تشکیل پرونده در سامانه سینا بنیاد ملی نخبگان.

در فازاول شما مدارک اولیه خودتون رو در سامانه سینا بارگزاری میکنید تا شرایط کلی شما و شرکتی که میخواید درش امریه بشید بررسی بشه. ذکر این نکته لازمه که اخیرا تغییراتی در این سازو کار داره صورت میگیره، و از این به بعد به جای سامانه سینا، احتمالا دیگه درخواست امریه ها در سامانه prs سامانه دانشبنیان صورت میگیره. در صورتی که فرد حداقل امتیاز لازم رو کسب کنه؛ ازش میخوان که وارد فاز بعدی بشه که سامانه تینت هست. اما حداقل امتیاز چنده و چه چیزهایی امتیاز داره؟ به گفته معاونت علمی حداقل امتیاز لازم برای اینکه شما وارد پروسه ارزیابی بشید 80 هست. اما اگر 80 امتیاز کسب کردید به این معنی نیست که حتما امریه تون قطعیه، میدونید که افراد زیادی در هر دوره اعزامی برای امریه درخواست میدن و هر دوره اعزامی هم محدودیت در تعداد افراد اعزامی وجود داره. با کسب حداقل 80 امتیاز شما وارد رقابت امتیازی با سایر درخواست دهندهها میشید و در نهایت مثلا 200 نفری که بالاترین امتیاز رو داشته باشن اعزام خواهند شد. این عدد 200 که عرض کردم حدودیه و ممکنه بالاتر یا پایینتر باشه عددش.

ولی مشخص شده که به شکل متوسط اگر130 امتیاز داشته باشید، احتمال اینکه برای امریه قبول بشید بسیار بالاست.

بعلاوه با تلاشهای معاونت و همکاری دستگاههای ذیربط، ظرفیت پذیرش هم احتمالا افزایش پیدا خواهد کرد.

حالا چه چیزهایی امتیاز داره؟ تقریبا فقط چیزهایی امتیاز داره که میزان تأثیر گذاری شما رو در اون شرکت دانش بنیان مشخص میکنه. پس خداروشکر اینکه چه معدلی در کارشناسی گرفتید اهمیتی نداره، اینکه چند تا مقاله علمی نوشتتید و چقدر اختراع ثبت کردید اهمیتی نداره. دلیلش هم واضحه، این امریه شرکت دانش بنیانه و هدفش اینه که آدمهایی رو که برای شرکت دانش بنیان مفید هستند در شرکت نگه داره.مدت زمان فعالیت شما در شرکت دانش بنیان، اینکه مدیرعامل هستید یا نه، اینکه عضو هیئت موسس هستید یا نه نوع شرکت دانش بنیان، متأهل یا مجرد بودن و تعداد فرزندان از جمله مهمترین فاکتورهای تعیین شدن این امتیاز هستن و فایل اکسلی هم وجود داره که این امتیاز رو مشخص میکنه. اگر خواستید هم میتونید در سامانه دانش بنیان این فایل رو بهش دسترسی داشته باشید، هم من لینک دانلودش رو براتون اینجا یه جایی قرار میدم. اگر بخوایم یه حساب کتاب سرانگشتی داشته باشیم، برای اینکه حداقل 80 امتیاز رو بتونید به شکل عادی، یعنی وقتی که نه هیئت مدیره هستید، نه مدیرعامل و نه عضو هیئت موسس، کسب کنید، حداقل یک سال باید کار کنید تا این امتیاز رو کسب کنید، از طرفی حدود 4-5 ماه هم فرایند درخواست طول میکشه. بنابراین این زمانبندی رو در نظر داشته باشید.

مرحله بعدی ثبت نام در تینت

بعد از تأیید و محاسبه امتیاز، به شما خبر داده میشه و ازتون خواسته میشه در سامانه تینت ثبت نام رو انجام بدید، ( social.tinet.ir) بعد از انجام ثبت نام، یک سری مدارک پرپوزال و نامه های دیگه هست که اونجا باید ارسال بشه و تأیید ثانویه گرفته بشه. توی پرپوزال باید دقیقا اعلام کنید قراره در طول فعالیتتون در شرکت چه کارهایی انجام بدید در طول خدمت. شرکت هم باید در سامانه دانش بنیان اظهارنامه مالیاتی یا صورت معاملات فصلی آخر خودش رو آپلود کرده باشه. بعد از اینکه تاییدیه نهایی گرفته میشه ازتون میخوان که برگ سبز رو آپلود کنید، که در این زمان شما میرید و برای گرفتن برگ سبزتون اقدام میکنید (برای همون ماهی که براش درخواست دادین) یعنی اگه برای اعزام اردیبهشت درخواست دادین نمیشه برین اعزام ماه فروردین رو بگیرین یا تیر رو. دقت هم داشته باشید، برگ سبز گرفتن به معنی اینه که قطعا اگر امریه به هر دلیلی اوکی نشه، شما اعزام خواهید شد. پس وقتی برگ سبز رو بگیرید که دیگه قطعی شده باشه همه چیز.

بعلاوه نکته ای که باید اشاره کنم اینه که دو فقره چک هم در سامانه تینت در طی این فرایند از شرکت اخذ میشه که تاریخ یکی از اونها یک ماه قبل از اعزام و دومی هم6 ماه بعد از اعزام هست و شامل هزینه ارزیابی، آموزشی و بیمه هست. شما در طول مدت سربازی تون بیمه نیروهای مسلح خواهید بود و هزینه اش به شکل کامل باید توسط شرکت پرداخت بشه در این چک ها. مبلغ دقیق این چک ها در ابلاغیه هزینه های مربوط به ماموران وظیفه اومده. در زمانی که این ویدئو ضبط میشه کل هزینه چک ها برای سرباز مجرد حدود 17 میلیون تومان و برای متأهل حدود 23 میلیون تومان هست. دقت کنید که این هزینه ها کاملا باید توسط شرکت انجام بشه و نه سرباز.

شما میتونید اگر در دور اول درخواستتون رد شد یا امتیاز لازم رو کسب نکردید، یک بار دیگه هم درخواست بدید و اگر اینبار هم امتیاز رو کسب نکرده باشید، حداقل تا 6 ماه نمیتونید دوباره درخواست بدید (اگر تغییر نکرده باشه اخیرا این قانون) پس باید دقت کنید که وقتی درخواست بدید که تا حد زیادی مطمئنید امتیاز لازم رو کسب میکنید.

مرحله آخر: آماده برای اعزام

خب اگه تا اینجا اومده باشید درخواستتون تأیید شده، امتیاز لازم رو کسب کردید، برگ سبز رو به موقع گرفتید و به همراه تعهدات و قراردادها و چک ها برای کارگزاری ارسال کردید و منتظرید که برگ سفیدتون بیاد و محل اعزامتون مشخص بشه. 

با داشتن کد سخا، که میتونید از پلیس بعلاوه 10 اون رو بگیرید، میتونید به سامانه پلیس برید و در بخش نظام وظیفه با ورود با کمک این کد سخا، ببینید که آیا همه چیز اوکی هست یا نه. اگر همه چیز اوکی باشه، چند روز بعد از گرفتن برگه سبز، در بخش استعلام امریه و جذب در سامانه، در بخش سازمان جذبی الکترونیک و در بخش نوع درخوست مشمولان خاص رو مینویسه براتون و بعد از اینکه برگ سفیدتون اومد هم عنوان “امریه دار” ثبت میشه براتون.

حالا کجا میفرستنتون؟ شرایطش چطوره آموزشی؟ چقدر سخته؟ توی ویدئوی بعد میبینمتون.

 

ویدئوی این قسمت: