چطور شرکتمون رو به یک شرکت دانش بنیان تبدیل کنیم؟ چه محصولی میتونه دانش بنیان بشه؟ مراحل اخذ مجوز دانش بنیانی به چه صورته؟  توی این ویدئو در مورد ثبت شرکت دانش بنیان صحبت می‌کنیم.

 

پیش نیاز

برای ثبت شرکت دانش بنیان، اول از همه باید شرکت به شکل رسمی ثبت شده باشه، همونطور که احتمالا میدونید چند نوع شرکت داریم، مسئولیت محدود، سهامی خاص و سهامی عام. برای دانش بنیان شدن، هیچ تفاوتی وجود نداره که کدوم یکی از این نوع شرکت ها ثبت کرده باشید.

اول از همه باید این رو بدونیم که شرکت با چه محصولی می تواند دانش بنیان بشه؟

محصول از سه جنبه باید مورد بررسی کارگزار معاونت علمی قرار بگیره و حائز تمام این شرایط باشه:

1- سطح فناوری پیشرفته یا متوسط رو به بالا به شکلی که:

  • به سختی قابل کپی برداری باشه و یک unfair advantage برای شرکت شما ایجاد کرده باشه همین سختیه.
  • نیاز به تحقیق و توسعه گسترده توسط یه تیم فنی داشته باشه.
  • منجر به ایجاد کارکردهای پیچیده در محصولتون شده باشه.

2- محصول باید در حال تولید باشه و حداقل نمونه آزمایشگاهیش آماده شده باشه

3- طراحی محصول باید مبتنی بر تحقیق و توسعه بوده باشه؛ این فرایند یا باید توسط خود شرکت انجام گرفته باشه، یا به صورت مهندسی معکوس، یا با انتقال فناوری از جای دیگه ولی با اعمال تغییرات اساسی انجام گرفته باشه.

شروع ارزیابی

اگر محصولی که در شرکتتون تولید می‎کنید حائز تمام این شرایط هست، میتونید درخواست ارزیابی ش رو صادر کنید. برای اینکار به سامانه Daneshbonyan.ir وارد میشید و ثبت نام شرکت رو انجام میدید. در مرحله اول یک درخواست ارزیابی اولیه رو صادر می‌کنید و بعد از چند روز یک کارگزار ارزیاب برای ارزیابی شما مشخص میشه. این ارزیاب کلیه مراحل لازم رو براتون در همون سامانه دانش بنیان توضیح میده و ازتون مدارک میخواد. در مرحله اول ممکنه ازتون بخواد 5 دقیقه ویدئو از شرکت و محیطش بفرستید و در مورد محصول توضیح بدید، بعلاوه اینکه نیازه فرم هایی رو پر کنید که معمولا پر کردنشون وقت گیره.

بعد از این مرحله ارزیاب به شکل حضوری به محل شرکت شما میاد و از نزدیک کارتون رو میبینه و ارزیابی می‌کنه.

 

اما چند تا نکته در مورد ارزیابی دانش بنیان:

1- نیازی نیست شما ثبت اختراع داشته باشید تا بتوانید شرکت رو دانش بنیان کنید (هرچند بودن ثبت اختراع میتونه کمک کنه)

2- نیازی نیست عضو هیئت مدیره‌تون از اساتید برجسته‌ی دانشگاه‌های مطرح کشور باشه. درواقع اصلا اینکه عضو هیئت علمی توی هیئت مدیره باشه جزء شرایط ارزیابی نیست.

انواع شرکت دانش بنیان

کارگزار ارزیابی بعد از بررسی محصول اون رو از نظر پیچیدگی فناوری به کار برده شده؛ سطح 1 یا سطح 2 رتبه بندی می‌کنه، محصول سطح 1 فناوری پیشرفته‌تری نسبت به سطح 2 داره.

شرکت های دانش بنیان در نهایت تحت یکی از این عناوین تأیید میشن:

الف- نوپا نوع 1

ب- نوپا نوع 2

ج- تولیدی نوع 1

د- تولیدی نوع 2

 

برای ثبت شرکت دانش بنیان نیازی نیست که حتما درآمد داشته باشید یا سال گذشته اظهارنامه مالیاتی داشته باشید. 

شرکت هایی که درآمد عملیاتیشون صفر باشه یا برای سال گذشته اظهارنامه ندارن، 

با توجه به سطح فناوریشون در دسته نوپا نوع 1 یا نوپا نوع 2 قرار میگیرن.

اما اگه در سال گذشته درآمد داشته باشید و حداقل 25 درصد از این درآمد حاصل از فروش یک محصول دانش بنیان با سطح فناوری 1 باشه، به عنوان تولیدی نوع 1 تأیید میشه شرکت.

در صورتی که اینطور نباشه، و میزان درآمد از محصول دانش بنیان کمتر از 25 درصد باشه فارغ از اینکه محصول سطح 1 باشه یا 2، به عنوان تولیدی نوع 2 تأیید میشید.

 

تفاوت انواع شرکت دانش بنیان

به طور کلی هم شرکت هایی که به عنوان نوع 1 تمدید میشن، چه تولیدی چه نوپا، معافیت مالیاتی دارن، و شرکت‌هایی که به عنوان نوع 2 تأیید میشن، چه تولیدی و چه نوپا، معافیت مالیاتی ندارن.

به جز این، هیچ تفاوتی در سایر مزایای مرتبط با دانش بنیانی وجود نداره.

شرکت های نوع 1 به مدت 2 سال، و شرکت های نوع 2 به مدت 3 سال مجوز دانش بنیانی دارن و بعد از اتمام این مدت باز باید ارزیابی بشن.

معمولا این فرایند از لحظه درخواست تا اعلام نتیجه نهایی 4 ماه طول می‌کشه. گاهی خیلی کمتر و گاهی بیشتر از این ممکنه طول بکشه.

اگر تأیید دانش بنیان انجام نگرفت و شما همچنان معتقدید که حائز شرایط هستید، میتونید اعتراضتون رو در همون سامانه دانش بنیان ثبت کنید تا بررسی بشه.

نکته‌ای که حائز اهمیته، اینه که یک محصول معمولی که سطح فناوری پیشرفته‌ای نداره، مثلا شرکتی که اسمبل می‌کنه یا یه فروشگاه اینترنتی، به طور کلی نمی‌تونه دانش بنیان بشه. مگر اینکه یک فیچر خاص رو در محصولش به کار برده باشه که حائز سطح فناوری بالایی باشه و بتونه کارگزار معاونت علمی رو متقاعد کنه.

 

 

اگر در این زمینه نیاز به کمک یا مشاوره داشتید، میتونید همینجا سوالتون رو مطرح کنید یا با من تماس بگیرید.

 

ویدئوی این پست: