سند طراحی بازی (Game Design Document) چیست؟

اگر پروژه‌ی بازی شما، چیزی در حد Flappy Bird باشد، کار را شروع می‌کنید و بدون اینکه به مشکلی بخورید؛ حداکثر یک هفته‌ی بعد بازی‌تان آماده است. اما بعضی بازی‌ها، بسیار گسترده هستند؛ نمی‌توانید شروع کنید و صرفا با توکل و بدونِ وجود هیچ سندی کار را تمام کنید.  اینجاست که نقشِ سند طراحی بازی یا Game Design Document بسیار پر رنگ می‌شود. سند طراحی بازی تمامی بخش‌های موجود در بازی شما را توضیح می‌دهد و باعث می‌شود تا دید کاملا روشنی از بازی در ذهن تمام افراد تیم شکل بگیرد. با تدوین این سند، بسیاری از باگ‌های منطقی موجود در بازی، فقط با خواندن آن روشن می‌شوند و این دست تیم را برای بهبود عملکرد بازی قبل از شروع به ساخت آن باز می‌گذارد. بعلاوه زمانبندی پیاده‌سازی طرح نیز در این سند مشخص شده تمام زوایای آن ارزیابی می‌شود.

مزایای دیگری هم وجود دارد، در بازی‌‎های متوسط و بزرگ، میزان ایده‌ها بسیار زیاد است؛ سند طراحی بازی این ایده‌ها را محدود کرده و مشخص می‌کند که قرار نیست همه‌ی ایده‌های خوب در همان اول پیاده‌سازی شوند.

مثلِ همه‌ی صنایع دیگر، صنعت نوپای بازی‌سازی هم در حال تکامل است. اما یک اصل مهم وجود دارد، سند طراحی بازی؛ ویکی؛ بورد، یا هرچیز دیگری که صدایش کنیم. حتما به چیزی نیاز داریم که پروژه‌ی ما را توصیف کند.

و اما نمونه سند طراحی بازی

ما در شرکتمان، نوین اندیشه پردازان آمولای، از اواسط شهریور 95، با ایده‌برداری اولیه از بازی کارتی رومیزی Formula D، به ایده‌ی بازی جدیدی رسیدیم که نامش را اتا گذاشتیم. (این نام فرضی بود و قرار بود بعدا نامی مناسب برایش پیدا شود) برای این طرح سند طراحی بازی (Game Design Document) نگارش شده بود، خودِ پروژه بعد از مدتی متوقف شد. در این پست فایل‌های سند طراحی را به اشتراک می‌گذارم. مطمئنا بررسی این سند طراحی بازی، می‌تواند برای تیم‌های بازی‌سازی مفید باشد.

توضیحاتی در مورد این بازی:

وارد شدن به دنیای هیجان انگیز مسابقات رانندگی، این بار و در این بازی به صورت کاملا جدیدی پیاده سازی می شود، در این بازی می توانید باشگاه اتومبیل رانی خود را اداره کنید، میزبانِ مسابقات بین المللی و یا منطقه ای باشید، خودتان با ماشین هایی که دارید در مسابقات شرکت کنید، از رقیب خود جلو بزنید و یا ماشینش را از بین ببرید. ماشینتان را شخصی سازی کنید و به فروش بگذارید، در آمد زایی کنید و ماشین ها و امکانات جدیدی را برای استفاده ی خود فعال کنید.

بازی در چه محیطی انجام می شود؟

بازی دارای دو محیط می باشد، یک محیط استراتژیک، که کاربر می تواند به اداره باشگاه خود بپردازد،

و دیگری محیطِ بازی رقابتی که به صورت آنلاین نوبتی (Turn Base) انجام شده و نمایی از یک پیست مسابقه می باشد، گیم پلی این بخش نزدیک به گیم پلی Soccer Stars خواهد بود (هدایت اتومبیل با استفاده از حل پاز match-3)

من چه چیزی را در بازی کنترل می کنم

بازیکن در محیط استراتژیک عملکرد ساختمان ها را کنترل کرده و به خرید و فروش اقلام و ماشین ها می پردازد، و در محیط رقابتی ماشین خود را توسط لمس انگشتان و کوک کردن و رها کردن هدایت می کند.

تمرکز اصلی بر روی چیست؟

تمرکز اصلی بازیکن بر روی کسب درآمد و ارتقاء سطح باشگاه خود خواهد بود، چون این دو معیاری برای سنجش جایگاه کاربر در میان کاربران دیگر است.

تصاویری از اتد توصیف کننده‌ی فضای بازی

تصاویری از ماشین‌های موجود در بازی و شناسنامه‌ی آنها

 تذکر مهم: با توجه به اینکه مالکیت حقوقی این اثر مربوط به شرکت نوین اندیشه پردازان آمولای است، صرفا برای موارد آموزشی می‌توان از این سندها استفاده کرد و هرگونه استفاده تجاری از آن، غیرقانونی است. 

سند شناسنامه‌ ماشین‌های موجود در بازی (دانلود از پایین)

سند طراحی بازی (دانلود از پایین)

دانلود فایل‌های سند بازی‌سازی

سند طراحی بازی (Game Design Document) در دو فایل، یکی سند طراحی کلی کار، و دیگری سندِ ماشین‌های موجود در بازی برای دانلود:

فایل سند طراحی پیوست اطلاعات ماشین‌ها
 نکته 1: دانیال عظیمی به عنوان گرافیست، و مانی میرجوادی و محمدعلی دیبائی در نگارش این سند در کنار من بوده‌اند.   نکته 2: اگر سوالی در بخشی از سند داشتید، می‌توانید از بخش نظرات (در پایین) مطرح کنید تا پاسخ داده شود.